lunes, 11 de febrero de 2008

The Most Popular Portable Work: The Boîte-en-valise, by Marcel Duchamp. La Obra Portátil Más Famosa. La Boîte-en-valise, de Marcel Duchamp



The Boîte-en-valise, by Marcel Duchamp is probably the most complex portable work ever made.
In 1936, Duchamp began to work on the making of a "portable museum" that was to contain his principal works in miniature: paintings, drawings, objects and ready-mades.
In the first copy, from 1941, there were sixty-nine miniature replicas, models and reproductions of his works.
We could said that this idea of the box came from "The Grand Verre". In 1934, Duchamp collected and published notes, pictures, photographs and diagrams about this work. This was the best way to understand "The Grand Verre".
It took him five years to collect all the material, take the photographs in black and white and get the replicas of the ready-mades. Nevertheless, he delegated the hand work to professionals from a studio.
It's not like a book, the box it's made in function of the reproductions and it simulates a room in which even the paintings acquire the quality of a miniaturized object.

(from Marcel Duchamp. The Box in a Valise de ou par Marcel Duchamp ou Rrose Selavy. Inventory of an Edition, written by Ecke Bonk, 1989)


La Boîte-en-valise, de Marcel Duchamp, es probablemente la obra portátil más compleja jamás realizada.
En 1936, Duchamp empezó a trabajar en la realización de un "museo portátil" que contuviese sus principales obras en miniatura: pinturas, dibujos, objetos y ready-mades.
En la primera copia, de 1941, había sesenta y nueve réplicas, modelos y reproducciones de sus obras. Podríamos decir que esta idea de la caja viene de "El Gran Vidrio". En 1934, Duchamp recopiló y publicó notas, dibujos, fotografías y diagramas sobre esta obra. Éste era el mejor modo de comprender "El Gran Vidrio".
Le llevó cinco años recopilar todo el material, tomar las fotografías en blanco y negro y conseguir las réplicas de los ready-mades. Sin embargo, delegó el trabajo manual a profesionales de un estudio.
No es como un libro, la caja está realizada en función de las reproducciones y simula una habitación en la que incluso las pinturas adquieren la calidad de objeto miniaturizado.

(de Marcel Duchamp. The Box in a Valise de ou par Marcel Duchamp ou Rrose Selavy. Inventory of an Edition, escrito por Ecke Bonk, 1989)





No hay comentarios: